ISLAND

Den Blå Lagune

2018-04-03

Kære Rejseblog. Unskyld jeg missede endnu en dag ... men der skete faktisk ikke så meget i går. Vi spiste morgenmad tidligere en før, allerede klokken 7. Bagefter pakkede vi vores kufferter og steg på bussen. Vi kørte i rigtig lang tid med kun få stop. Til frokost stoppede vi ved et bageri. Der var et jordskælv i Island for 10 år siden, som målte 6,2 på Richter-skalaen. Man kunne se kort over jordskælvet, og videoer fra jordskælvet fra forskellige videokameraer i supermarkeder. Det må have været meget uhyggeligt! Vores mål var den Blå Lagune. Vi kom dertil klokken 2. Der løb små strømme udenfor bygningen, og de var helt klare, lyseblå. Der er et stof i vandet, som giver det den specielle blå farve, og stoffet får også ens hår og hud til at tørre ud. Vi skiftede til vores badetøj og gik i vandet. Det var dejlig varmt, men der var helt tåget af damp fra lagunen. Mor kunne ikke se noget ud af hendes briller. Vi smurte muddermasker i hovedet og svømmede rundt, mens vi nød varmen. Det sneede på os, og sneen føltes iskold, nærmest som små nåle mod ansigtet. Efter at have badet, købte jeg noget frugt fra caféen. Så kørte vi hen til det sidste hotel på denne rejse. Vi spiste aftensmad på hotellet, fordi vi var for trætte til at gå ind til byen. Det sneede også meget kraftigt. I dag skal vi jo hjem, hvilket er lidt sørgeligt. Jeg skal prøve at huske at skrive, hvordan hjemrejsen går. Vi ses snart. {Tryk på billederne for at forstørre, hvis du er på mobil.}
Billede 1: En gletsjerlagune.
Billede 2: En bagt aubergine.
Billede 3: Islands gletsjer.
Billede 4: En isskulptur.
Billede 5: Sekskantede stensøjler.
Billede 6: En del af min morgenmad fra hotel Klaustur.
Image ThumbnailImage Thumbnail

Nordlys ... hvor?

2018-04-02

Kære Rejseblog. Jeg missede mit oplæg i går, men jeg skriver nu, mens jeg venter på at tage med bussen til den Blå Lagune i dag. Vores første stop med bussen i går var sekskantede stensøjler, som er blevet formet af moder natur på en lille klippe. Ruben og jeg klatrede op på dem, Ruben klatrede dog helt op på toppen. (Han kan godt lide at skræmme min mor.) Vi kørte forbi et landskab, der er blevet formet af Islands 4000 kvadratkilometer gletsjer. Gletsjeren tærer af nærligggende bjerge og presser dem ned til et mørkt, fladt og dødt landskab. Samtidig smelter vulkanisk aktivitet gletsjeren, hvilket skaber floder, som hurtigt kan stige i vandstand. Nogle oversvømmelser har været så kraftige, at de har skåret broer ned, som om de var græsstrå. Vores anden stop var resterne af en gammel bro. Derefter kørte vi videre til en gletscher lagune, hvor der flyder store isklumper rundt. Isklumperne skylles ud af lagunen, men på vejen sætter de sig fast. De ligger i solen og vender og drejer sig, indtil de er smeltet nok til at blive vasket videre. De ender på en strand kun få hundrede meter væk. Tidligt på formiddagen var der meget tåget, så vi kunne ikke se bjergtoppene, men senere klarede vejret lidt op. Islands højeste punkt lå faktisk tæt ved lagunen. Lagunen var virkelig smuk. Bagefter kørte vi hen til standen. Det var også en lavastrand, men her var det sorte sand helt fint. Vi gik over isklumperne. (Fars ene fod brød igennem en af dem, han kom dog ikke til skade, men selvfølgelig ville Ruben hoppe på den samme isklump bagefter). På den anden side af isklumperne stod der en større isklump, som nærmest lignede en skulptur. Bagefter kørte vi til en lille tankstation for at spise. Jeg kom op med en kreativ løsning til min frokost. Jeg købte en pose havregryn og lavede havregrød i en kaffekop toppet med nødder og tørret frugt fra en bøtte, vi pakkede hjemmefra. Vores sjette stop var et sted, hvor man kunne gå helt hen til gletsjeren. Vi gik cirka 5 kilometer i alt. Ruben løb i forvejen, fordi han havde alt for meget energi. Gåturen var flot, fordi vi så en masse minivandfald på vejen. Det var sjovt at klatre rundt på sten, sne og is ved gletsjeren, men mor blev dårlig af at se på mig og Ruben. Vi kom dog alle sammen hjem i et stykke. Vi ankom først til hotellet igen klokken 6. Det var altså en meget lang dag. Vi spiste aftensmad en time senere, og de lavede en speciel ret til mig igen. Efter aftensmaden gik vi på jagt efter nordlys ... og dette er forklaringen på, hvorfor jeg ikke skrev dette oplæg i går. Vi pakkede os ind i varmt tøj, og gik et stykke væk fra lyset fra byen. Fars app, der kan beregne chancen for nordlys, viste, at der ikke engang var 20% chance for at se nordlys. Der var overskyet. Vi kiggede op på himlen i en hel time og blev begejstret bare en stjerne kom til syne. Hvis vi havde sagt grøn nok gange, kunne vi nok have bildt os selv ind, at der faktisk var nordlys, men det blev koldt, så vi endte med at gå skuffede hjem. Vi må se nordlys en anden gang! Vi ses forhåbentlig senere i dag. Jeg kan stadig ikke indsætte billeder, fordi internettet er ringe.

Lava overalt

2018-03-31

Kære Rejseblog. I dag var meget interessant. En alarm vækkede mor og jeg klokken 06:30. Vi vaskede os og gjorde os klar til morgenmaden, som blev serveret i et fællesrum. Vi forlod hotel Stracta klokken 9 med bussen. I dag var vores første stop lavacentret. Det var sjovt. Vi så en film om alle vulkanudbruddene på Island. Bagefter gik vi rundt og udforskede centret, hvor vi lærte om, hvordan en vulkan ser ud under jorden (og hvordan jorden ser ud under Island), hvor forskellige vulkaner er og hvordan jordskælv føles. Vi kunne også se målinger af aktiviteten af alle vulkanerne på Island. Vores guide fortalte os i går, at vulkanen Hekla gennemsnitligt går i udbrud hvert 10. år, men den har ikke været aktiv i 18 år nu. Vores næste stop var et smukt vandfald. Der var en sti, som førte os om til bagsiden af vandfaldet, samtidig med iskoldt vand fra vandfaldet fløj ind i vores hoveder. Vores tredje stop var endnu et vandfald. Der er masser af dem her på Island. Nu var der en vej op til toppen af vandfaldet. Vi gik næsten 500 trin for at komme derop, men selv min mor klarede det. Vi spiste frokost i en lille by. Jeg prøvede et vegansk "instant" måltid, som jeg tog med fra Danmark til Island. Jeg skulle bare hælde varm vand ned i en kop.Det smagte okay. Bagefter handlede vi ind i et supermarked, og jeg købte en masse snacks!
Vores femte stop var en lavastrand. Den var helt sort. Men da vi skulle ud af bussen, sneede det meget kraftigt. Det var koldt at gå ned til stranden. Men den var meget smuk. Der var også en hule med flotte sten. Tilsidst stoppede vi ved et sted, hvor man kunne se et "lavahav", hvilket ikke var et hav, men derimod en masse marker dannet af lava. Vi gik ud af bussen, men det lignede bare alle de andre marker, vi tidligere var kørt forbi. Til aftensmad fik jeg min egen ret, en bagt aubergine med fyld. Den smagte lækkert. Nu er det sovetid igen. Vi skulle ellers have set nordlys, men det er for skyet i aften. Vi satser på i morgen! Vi ses! Jeg kan ikke indsætte billeder, da internettet er virkelig ringe.

Gullfoss og gejser

2018-03-30

Kære rejseblog. Jeg vågnede tidligt i morges, sikkert på grund af tidsforskellen. Vi spiste morgenmad klokken 07:30 fra hotellets buffet. Jeg spiste müsli toppet med cashewnødder, sojamælk og kanel samt frugt og baked beans. Vores bus kørte fra hotellet klokken 9. Vi kørte i lang tid og så en stor del af Islands enorme marker dannet af lava. Det var tåget tidligt om morgenen, men vejret klarede op i løbet af dagen, så vi kunne se de flotte, sneklædte bjerge. Det første stop var Aurora, centeret for nordlys. Vi lærte om nordlys, hvordan de opstår og hvad lande troede nordlys var i gamle dage. Deres påstande om nordlys mindede om hinanden, de handlede mest om nordisk mytologi og andre religioner, ånder og overtro med hensyn til gravide kvinder. Nogle mente, at gravide kvinder ikke burde gå ud under nordlys, andre mente nordlys velsignede gravide kvinder. Det andet stop var en sprække i jorden, som vi gik i. Det var ikke sprækker mellem de 2 tektoniske plader, der er ved at dele Island, for de ligger faktisk langt væk fra hinanden visse steder på Island. Den europæiske plade var 7 km væk fra den amerikanske plade, som havde lavet den sprække, vi gik i. Vi kørte videre til et specielt bageri ved en sø med varme kilder. Bageriet bagte sine brød begravet i jorden ovenpå de varme kilder, som i øvrigt varmede alle husene i området op. Det tog kilderne 24 timer at bage et brød. En af arbejderne gravede et brød op. Man kunne smage det efterfølgende, men det gjorde jeg ikke. Det fjerde stop var et food court. Vi fik halvanden time der, og der var også en gejser i nærheden. Jeg var hundesulten og spiste suppe fra en restaurant, som var rigtig god. Men da vi skulle gå ud til gejseren, begyndte det at regne. Det var træls. Men vi så stadig gejseren, den sprøjtede vand op, og det var meget interessant. Vi kørte videre til Gullfoss, et meget bredt og imponerende vandfald. Mor og jeg frygtede mere regn, så vi havde trukket et vandslag over hovedet. Det holdt dog tørt. Det sidste stop var en kirke. Den var ikke noget specielt, bortset fra nogle flotte mosaikvinduer, der faktisk er blevet givet til kirken fra Danmark! Vi ankom endelig til vores næste hotel, Stracta. Jeg kollapsede på min seng, fordi jeg var så træt. Det var en lang dag. Jeg bor på værelse sammen med mor, for vi må jo ikke bo sammen som familie længere, fordi Ruben og jeg åbenbart er for gamle. Der var buffet om aftenen, ligesom til morgenmaden. Jeg fik kartofler, ris og stegte grøntsager. Det smagte fint. Nu skal jeg snart i seng. Måske skal vi se nordlys i morgen, det er spændende! Jeg håber, vi kan se noget, for vi så en film i nordlyscenteret med billeder af rigtige nordlys, og de er et vildt syn.
Vi ses! (Tryk på billederne for at forstørre, hvis du er på mobil.)
Billede 1: Et vandfald ved sprækken fra første busstop.
Billede 2: Min aftensmad fra buffeten på hotellet.
Billede 3: Islands landsskab.
Billede 4: Gullfoss.
Billede 5: Kenya suppe, brød og hummus fra restauranten Súpa.
Image Thumbnail Image Thumbnail
Image Thumbnail

Det døde land

2018-03-29

Kære rejseblog. Velkommen til en ny rejse. Lige nu ligger jeg på et hotel i Reykjavík. Vi pakkede de sidste ting ned i morges, før vi satte os ind i min mors lille blå bil og vendte næsen mod Københavns lufthavn. Vi nåede at køre i 20 minutter, før det gik op for min mor, at hun havde glemt mine briller. Det lyder måske lidt underligt, men jeg havde faktisk pakket mine briller ned--min mor tog dem op af min toilettaske for at flytte dem til en anden taske, og så glemte hun åbenbart alt om dem. Sådan spildte vi 40 minutter af vores liv. Vi ankom til lufthavnen klokken 11. Vi kom hurtigt i gennem security og fandt noget frokost. Vores fly var forsinket omkring 40 minutter. Mens vi fløj så jeg en film, The Croods. Vi kørte med en bus i 40 minutter til vores hotel, og mens vi kørte så vi de første glimt af Island. Der er masser af imponerende bjerge, men ellers er landet rimelig... dødt. Græsset er brunt, træerne er nøgne, og der ligger heller ikke mange byer rundt omkring. Vores familie er splittet op mellem 2 værelser, og jeg bor sammen med min mor. Reykjavik er en stor by. Den er meget hvid. Vi så deres berømte kirke, som jeg egentlig synes er ret grim. Den er grå og meget simpel i sit udtryk. Dens største spir er bygget op af lange, firkantede søjler. Vi fandt en fin restaurant til aftensmad, hvor jeg fik en nøddebøf, der smagte dejligt. Bagefter gik vi direkte hjem, og nu skal jeg snart i seng, for jeg er træt. Men der var en virkelig smuk solnedgang, mens vi gik hjem. Den malede himlen i flotte gule, orange, lyserøde og lilla nuancer. Der er 2 timers tidsforskellen på island, hvilken jeg faktisk ikke var klar over, før vi landede. Vi ses i morgen. (Jeg fik ikke taget så mange billeder, fordi min telfon døde midt på dagen.) Billede: Udsigt af Island fra flyvinduet.